Oprac. e-sieci.pl na podst. www.dlink.pl | 02/09/2008 12:52
W ciągu minionego roku liczba notebooków w polskich domach niemal sie podwoiła - wynika z badania D-Link Technology Trend przeprowadzonego na zlecenie firmy D-Link przez Millward Brown SMG/KRC. Obecnie notebookami dysponuje 11% gospodarstw domowych, a w co szóstym domu z dostępem do Internetu funkcjonuje sieć bezprzewodowa.
REKLAMA
Wśród nowoczesnych urządzeń technologicznych w ciągu minionego roku zdecydowanie wzrosła liczba posiadanych przez Polaków notebooków (z 6 do 11% w porównaniu z badaniem z czerwca 2007 roku), telewizorów HD lub HD ready (również z 6 do 11%) oraz odtwarzaczy multimedialnych, m.in. DVD (z 20 do 30%). Natomiast po raz pierwszy zanotowano niewielki spadek liczby komputerów stacjonarnych (z 45 do 44%), będący efektem bardziej przystępnych cen komputerów przenośnych. Wzrostowi popularności notebooków sprzyja także rozwój domowych sieci Wi-Fi. Obecnie sieci bezprzewodowe znajdują się w 15% gospodarstw domowych z dostępem do Internetu. To 6-procentowy wzrost w stosunku do 2007 roku. W kolejnych 43% domów znajduje się sieć przewodowa. Według deklaracji ankietowanych liczba wszystkich sieci domowych wzrosła w ciągu roku o 14 % (z 44 do 58%). W badaniu zadano także pytania dotyczące rozrywki elektronicznej. Do grania na komputerze przyznaje się 13% wszystkich Polaków, czyli co czwarty posiadacz komputera (26%). Ponad połowa graczy (51%) nie skończyła jeszcze 25 roku życia, ale co ósmy (13%) ma powyżej 40 lat. Podobnie wygląda struktura wiekowa wśród osób prowadzących rozgrywkę w sieci, czyli z innymi graczami za pośrednictwem Internetu (2% wszystkich Polaków). Tu również przoduje młodzież (66% to gracze poniżej 25 lat), ale i tutaj co ósmy gracz ma więcej niż 40 lat. Z kolei grę na konsolach do gier deklaruje obecnie 3 procent Polaków, wśród tej grupy nie ma czterdziestolatków. Najpopularniejsze w Polsce są wciąż łącza ADSL dostarczane przez operatorów telekomunikacyjnych (m.in. TP, Netia, Tele2). Z takiego połączenia korzysta ponad 1/3 gospodarstw (37% zarówno w 2007 roku, jak i obecnie), a jego popularność jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości miejscowości. Na terenach wiejskich łącza ADSL stanowią 56%, w małych miastach (do 100 tys. mieszkańców) – 44%, a w aglomeracjach miejskich (pow. 500 tys. mieszkańców) już tylko 17% wszystkich łączy internetowych. Największy przyrost zanotowali operatorzy telewizji kablowych – z 22% w 2007 roku do 25% obecnie. Internet z kablówki jest najbardziej popularny w największych miastach (pow. 500 tys. mieszkańców) – 51% oraz w miastach od 100 do 500 tys. mieszkańców – 36%. Dość popularne są wciąż łącza operatorów osiedlowych (15% wszystkich łączy internetowych), szczególnie w średnich miastach (100-500 tys. mieszkańców), gdzie co czwarte łącze (24%) pochodzi właśnie od dostawcy osiedlowego. Na rynku dostawców szerokopasmowego dostępu do Internetu wzrósł także udział operatorów komórkowych – z 3% w 2007 roku do 5% obecnie. Spada zaś popularność modemów (z 11 do 7%) oraz dostawców Internetu bezprzewodowego (z 8 do 5%).