Oprac. e-sieci. na podst. www.tns-global.pl | 04/02/2009 11:36
Niemal trzy czwarte Polaków (73%) i dwie trzecie Europejczyków (67%) nie wie kiedy odbędą się najbliższe wybory do Parlamentu Europejskiego - wynika z ostatniej fali badania Standard Eurobarometr, przeprowadzonego przez TNS Opinion na zlecenie Komisji Europejskiej.
REKLAMA
Z badania, obejmującego ponad 26 600 osób z 27 państw członkowskich, wynika, że we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej poziom wiedzy dotyczącej wyborów do Parlamentu Europejskiego jest stosunkowo niski – jedynie 26% Europejczyków wie, że wybory odbędą się w 2009 r. Wśród Polaków poziom wiedzy jest niższy od średniej europejskiej – jedynie jedna piąta wie, że wybory odbędą się w tym roku. Świadomość daty wyborów jest najwyższa w Luksemburgu (56%), na Malcie (55%), w Belgii (47%) i Grecji (47%), a najniższa w Finlandii (9%), na Litwie (12%), w Wielkiej Brytanii oraz Hiszpanii (po 14%). Na niskim poziomie kształtuje się również deklarowany zamiar głosowania w tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego. W Polsce zdecydowaną chęć pójścia do urn wyraża 15% osób i jest to o 6 punktów proc. mniej niż wiosną 2008 r. Średnio w Unii Europejskiej zdecydowany zamiar głosowania deklaruje ponad jedna czwarta obywateli (28%), czyli niemal dwa razy więcej niż w naszym kraju. Zainteresowanie udziałem w wyborach do Parlamentu Europejskiego jest najwyższe w Belgii (55%), Danii (53%), Holandii (52%) i Luksemburgu (51%). Oprócz Polski relatywnie najmniej osób planuje udział w wyborach w Portugalii (8%), na Słowacji (15%) i w Austrii (16%). W kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego zarówno Polacy, jak też Europejczycy ogółem, chcieliby przede wszystkim usłyszeć o kwestiach gospodarczych: wzrost gospodarczy wskazuje 49% Polaków i 51% Europejczyków, a bezrobocie – odpowiednio 40% Polaków i 49% Europejczyków. Kolejnymi według liczby wskazań tematami kampanii są zdaniem naszego społeczeństwa: przyszłość systemów emerytalnych (33%), inflacja i siła nabywcza (23%) oraz przestępczość (22%). Te same zagadnienia wymieniają również Europejczycy (chociaż hierarchia jest nieco inna): o inflacji i sile nabywczej chciałoby w kampanii usłyszeć średnio 47% obywateli 27 państw UE, a o przestępczości i przyszłości systemów emerytalnych odpowiednio po 33% osób. Jednocześnie aż 73% Europejczyków i 69% Polaków uważa się za osobę źle poinformowaną o działaniach Parlamentu Europejskiego. Dobrze poinformowana czuje się jedna czwarta (24%) naszego społeczeństwa, czyli porównywalnie ze średnią dla całej UE (23%). Lepszym od innych poinformowaniem o działaniach Parlamentu Europejskiego wyróżniają się Luksemburczycy (42%) i Irlandczycy (40%), w najmniejszym stopniu poinformowanie na ten temat deklarują Hiszpanie i Brytyjczycy (po 19%).