Oprac. e-sieci. na podst. audyt.gemius.pl | 04/02/2009 12:26
Co ósmy (12,01 proc.) internauta odwiedził we wrześniu 2008 serwisy parentigowe - wynika z badania Megapanel PBI/Gemius. Serwisy te cieszyły się przede wszystkim zainteresowaniem kobiet oraz osób między 25 a 34 rokiem życia.
REKLAMA
Serwisy parentingowe to strony przeznaczone dla rodziców małych dzieci oraz osób spodziewających się potomstwa. Stanowią one źródło wiedzy i praktycznych porad związanych ze zdrowiem, rozwojem i wychowaniem dziecka. Serwisy parentingowe odwiedzane są przede wszystkim przez kobiety, które we wrześniu 2008 stanowiły 64 proc. użytkowników badanych witryn. O dużej popularności tej kategorii witryn wśród internautek świadczą także inne wskaźniki: affinity index (129,13 - kobiety oraz 71,77 - mężczyźni), średni czas na użytkownika (31 minut 14 sekund - kobiety oraz 14 minut i 55 sekund - mężczyźni) oraz średnia liczba odsłon na użytkownika (28,18 - kobiety oraz 13,28 - mężczyźni). Witryny o tematyce rodzicielskiej cieszą się największą popularnością wśród internautów w wieku od 25 do 34 lat (dopasowanie użytkowników 32,81 proc. i affinity index 138,59). Na popularność stron parentingowych wpływa również poziom wykształcenia internautów. Serwisy dla przyszłych i obecnych rodziców cieszą się największym zainteresowaniem wśród osób z tytułem licencjata. Zasięg w tej grupie internautów wyniósł 16,04 proc., a affinity index 133,54. Z zainteresowaniem spotkały się one również wśród internautów z wykształceniem wyższym magisterskim (zasięg 14,65 proc.) oraz niepełnym wyższym (14,38 proc.) Analiza popularności serwisów dla przyszłych i obecnych rodziców w grupach internautów wyróżnionych według wielkości ich gospodarstwa domowego pokazuje, iż najbardziej zainteresowane tematem są osoby żyjące w trzy- i czteroosobowych gospodarstwach domowych (dopasowanie użytkowników odpowiednio 29,96 proc. i 28,74 proc.). Analiza wskaźnika affinity index w wybranych kategoriach zawodowych pokazuje, iż serwisy parentingowe są najbardziej popularne wśród gospodyń domowych (affinity index - 214,98), osób bezrobotnych (affinity index - 168,82) oraz urzędników i pracowników administracji (affinity index - 167,24). Grupy zawodowe, które były najmniej zainteresowane tematem to kierownicy niższego szczebla, osoby fizyczne oraz emeryci i renciści. Osoby odwiedzające serwisy parentingowe to użytkownicy, którzy znają Internet. Aż 78,68 proc. użytkowników badanych witryn korzysta z sieci codziennie lub prawie codziennie, podczas gdy w całej populacji internautów odsetek ten jest niższy i wynosi 69 proc. Na koniec warto się przyjrzeć popularności poszczególnych serwisów parentingowych. Największy zasięg wśród stron o tej tematyce odnotował serwis eDziecko.pl portalu Gazeta.pl - 4,32 proc. Drugie miejsce w rankingu zajęły serwisy parentingowe portalu Onet.pl (zasięg 3,96 proc.), trzecie przypadło witrynie babyboom.pl (zasięg 2,34 proc.). Natomiast w rankingu najpopularniejszych stron parentingowych pod względem średniego miesięcznego czasu na użytkownika, prym wiedzie serwis internetowy dla kobiet w ciąży i młodych mam - Noworodek.pl. We wrześniu 2008 statystyczny internauta spędził na tej stronie 1 godzinę i 59 minut. Na drugim miejscu uplasowała się strona internetowa Stowarzyszenia na Rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji "Nasz Bocian" (nasz-bocian.pl) ze średnim czasem na użytkownika 56 minut. Trzecie miejsce przypadło stronie darzycia.pl prowadzonej przez Centrum Pomocy Rodzicom Dzieci Niepełnosprawnych "Dar Życia" (średni czas na użytkownika - 53 minuty).