Oprac. e-sieci. na podst. fruli.pl | 21/01/2009 08:21
Fruli.pl to nowy gatunek serwisów aukcyjnych, które pojawiły się na polskim rynku internetowym w ostatnich miesiącach. Uczestnicy licytacji Fruli.pl mają realne szanse na zakup produktów za wielokrotnie mniejszą wartość od ceny rynkowej. Licytacje różnią się jednak od tradycyjnych, ponieważ tu uczestnicy płacą za każdy oddany w nich głos.
REKLAMA
W aukcjach Fruli.pl użytkownicy posługują się wewnętrzną walutą serwisu, Frutkami, którą wcześniej nabywają za prawdziwe pieniądze. Wszystkie licytowane produkty serwis wystawia na sprzedaż w cenie 0 złotych. Serwis wskazuje też precyzyjną godzinę końca każdej licytacji. Użytkownicy z pomocą Frutków podbijają cenę. Każde podbicie kosztuje użytkownika jednego Frutka, co w przeliczeniu na prawdziwe pieniądze stanowi równowartość netto od 0,925 do 1 złotego (ceny Frutków zależą od wielkości pakietu, w jakim się je kupi). Jedno podbicie przedłuża czas licytacji o 10 sekund i jednocześnie podnosi cenę produktu jedynie o 8 groszy. Naturalnie, aukcję wygrywa ten, kto jako ostatni przebije cenę sprzedawanego przedmiotu. Ile zwycięzcy płacą za wylicytowane towary? W styczniu 2009 średnio jest to wartość dziesięciokrotnie mniejsza od cen rynkowych, a dzieje się tak dlatego, że za wygraną po części zapłacili wszyscy biorący udział w licytacji. Zwycięzca za wygrany produkt płaci dokładnie taką kwotę, jaką widać na ekranie po zakończeniu licytacji – np. za nowy laptop 230 złotych. W niektórych sytuacjach nawet jeszcze mniej. Na przykład w przypadku niektórych licytacji, typu „stała cena”, z góry ustalona jest bardzo niska kwota za produkt i niezależnie od wysokości, jaka zostanie osiągnięta na licytacji, kupujący zapłaci tylko i wyłącznie dokładnie taką stałą niską cenę. Koszt licytacji stanowią także wykorzystane przez niego Frutki oraz wartość przesyłki kurierskiej. Na aukcjach sprzedawane są wyłącznie produkty fabrycznie nowe. Twórcy serwisu doradzają, aby rozważnie podejmować decyzje o prowadzeniu licytacji – każde podbijanie stawki kosztuje. Rzesza użytkowników systematycznie się powiększa i można już obserwować pewne typy preferencji prowadzenia licytacji – agresywne, incydentalne, ostrożne itd. Użytkownikom ma być pomocny automatyczny system uczestnictwa w aukcji – Frutkomat. Jest to autorskie narzędzie do pilnowania przebiegu licytacji. Frutkomat powstał z myślą o tych, którzy nie mają czasu śledzić wypatrzonych aukcji. Ponieważ serwis oferuje usługi licytacji w godzinach od 8 rano do północy, trudno wyobrazić sobie, by w tych godzinach użytkownicy byli zawsze dyspozycyjni. Frutkomat można włączyć dla pożądanej licytacji, określić pułap kwoty, jaką użytkownik stawia na wygranie danej licytacji oraz poziom ceny do zapłaty za towar. Narzędzie automatycznie pilnuje licytację, a użytkownik nie musi być w tym czasie zalogowany. Obecnie Fruli.pl sprzedaje w ten sposób laptopy, telewizory, sprzęt AGD, fotograficzny, elektronikę, konsole do gier, kosmetyki oraz własną walutę – Frutki. Na bieżąco serwis rozbudowuje ofertę produktową – uważnie wsłuchując się przy okazji w opinie i sugestie użytkowników. Planuje także postawić na budowanie wokół siebie społeczności sympatyków i stałych użytkowników oraz zapraszać tę społeczność do współtworzenia funkcjonalności serwisu. „Społeczność Fruli dopiero się kształtuje. Jest to bardzo świeża grupa. Pojawia się wiele pytań o zasady działania serwisu, optymalny system licytowania, są pomysły na rozwój funkcjonalności i oferty. Wszystkie te głosy i opinie są dla nas bardzo ważne. Będziemy starali się tak rozbudowywać serwis i ofertę, aby jak najszerzej wychodzić naprzeciw oczekiwaniom większości naszych użytkowników” – dodaje Agnieszka Gierus. Jeszcze w ubiegłym roku serwis wprowadził pierwszy program partnerski dla swoich użytkowników. Twórcy Fruli.pl zapowiadają, że już wkrótce zostanie rozbudowany system premiowania aktywnych uczestników społeczności.
Fruli.pl należący do Fruli Sp. z o.o. rozpoczął działalność w październiku 2008 r. Serwis tworzy młody i ambitny zespół z dużym doświadczeniem technologicznym, marketingowym i sprzedażowym zdobytym w różnych obszarach e-commerce.