Cztery Rancing Lancery Turbo-Diesel wezmą udział w Dakarze 2009

Oprac. e-sieci. na podst.www. mitsubishi-motors.pl | 10/12/2008 15:10

Mitsubishi Motors Corporation oraz zespół Repsol Mitsubishi Ralliart, we współpracy z partnerami Repsol, Valeo i BFGoodrich, wystawią cztery wysokoprężne „Racing Lancery” w rajdzie Dakar 2009.


REKLAMA




Impreza rozpocznie się w stolicy Argentyny Buenos Aires, w sobotę 3 stycznia, by następnie kawalkada zawodników skierowała się w stronę południowego Atlantyku i resortu Puerto Madrine. Następnie trasa powiedzie ich na zachód, poprzez szutrowe szlaki przecinające Andy. W niedzielę, 10 stycznia, uczestnicy rajdu będą mieli jeden dzień odpoczynku, w historycznym, chilijskim porcie nad Pacyfikiem – Valparaiso. Druga połowa rajdu powiedzie ich na północ, przez pustynię Atacama, a następnie napowrót przez Andy, ku drugiemu co do wielkości miastu Argentyny – Cordobie. Rajd oficjalnie dobiegnie końca w niedzielę, 18 stycznia, po wielkim finale w Buenos Aires. Całkowita długość trasy rajdu Dakar 2009 to 9574 km, z czego 5652 km podzielono na 14 odcinków specjalnych. Ich długość waha się od 215 do 666 km, przy czym aż cztery próby są dłuższe niż 500 km. Zawodnicy będą musieli także zmierzyć się z dużymi wysokościami, bowiem trasa biegnąca prze Andy osiąga wysokość ponad 300 m npm. Zespół Repsol Mitsubishi Ralliart rozpocznie pełen sezon od debiutu w rajdzie Dakar 2009 czterech Racing Lancerów, napędzanych silnikami turbodiesel. Obsada czterech rajdówek jest taka sama, jak w ciągu wszystkich rajdów cross-country od 2005 r. i zasiądą w nich: Luc Alphand i Gilles Picard, Hiroshi Masuoka i Pascal Maimon, Stephane Peterhansel i Jean Paul Cottret, oraz Joan „Nani” Roma i Lucas Cruz. 31 Rajd Dakar po raz pierwszy w historii rozegrany zostanie na terytorium Południowej Ameryki, gdzie kwartet Mitsubishi będzie starał się odnieść pierwsze dla swojej ekipy, zwycięstwo w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym, ale również 13 triumf marki w tym, najsłynniejszym motoryzacyjnym maratonie świata.
Dział sportowy Mitsubishi Motors oraz MMSP wspólnie opracowały konstrukcję Mitsubishi Racing Lancera, samochodu rajdowego przygotowanego zgodnie z regulacjami FIA, dotyczącymi aut klasy T1, wprowadzonymi w 2002 r. Najnowsza rajdówka cross-country została przygotowana w taki sposób, by spełniać również przepisy dotyczące pojazdów klasy super production, wchodzących w życie w 2010 r. Prace nad przygotowaniem nowego silnika turbo-diesel rozpoczęto w kwietniu 2006 r., a następnie gotową jednostkę zamontowano w rajdowym Mitsubishi Pajero Evolution, by od kwietnia 2007 rozpocząć testy praktyczne. Pierwszy Racing Lancer został wyprodukowany w czerwcu 2008 r. Samochód przeszedł pierwsze testy drogowe podczas tygodniowych sesji próbnych w Maroku i Hiszpanii, a także w typowych warunkach off-roadowych we Francji. Bazując na danych zebranych podczas pierwszych testów, przygotowano auto do dalszych prób odbywających się w Maroku, na przełomie sierpnia i września. Kolejne dwa tygodnie testów zorganizowano tam w październiku, tuż przed rozpoczynającym się wkrótce potem Baja Portalegre 500, gdzie zaplanowano rajdowy debiut nowej konstrukcji. Konstrukcję Racing Lancera oparto o nową, przestrzenną ramę z rur stalowych. Starano się zminimalizować masę pojazdu, wykorzystując przy tym dodatkową przestrzeń, wygospodarowaną dzięki powiększeniu rozstawu osi – czego wymagają regulacje wchodzące w życie w 2010 r. Można było dzięki temu obniżyć położenie zbiornika paliwa, w konsekwencji obniżając środek ciężkości pojazdu. Poprawiło się dzięki temu prowadzenie auta. Zmieniono również punkty mocowania kół zapasowych, redukując siły inercyjne. Dział projektowy Mitsubishi Motors był odpowiedzialny za stworzenie nadwozia, wykorzystującego panele z włókien węglowych i nawiązującego wyglądem do Mitsubishi Lancera Sportback. Ostateczny projekt został zatwierdzony po finalnych testach w tunelu aerodynamicznym. 3-litrowy diesel wyposażony jest w dwufazowe turbiny, ulokowane po obu stronach bloku. Różniące się między sobą wielkością turbiny pracują w zależności od prędkości obrotowej oraz obciążenia jednostki napędowej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm, podczas gdy moc maksymalna to 280 KM. Obie te wartości są bazowe i powinny ulec poprawie, zgodnie z pracami rozwojowymi nad jednostką. System chłodzenia, wraz z chłodnicą powietrza doładowywanego ulokowany jest w tyle pojazdu i zasilany poprzez korytarz zakończony charakterystycznym wlotem powietrza, ulokowanym na dachu. Silnik V6 współpracuje z sekwencyjną, manualną skrzynią biegów Ricardo, zaprojektowaną tak, by sprostać ogromnym obciążeniom generowanym przez jednostkę napędową. Stały napęd wszystkich kół Racing Lancera wykorzystuje te same dyferencjały, jakie stosowane były w Mitsubishi Pajero Evolution. Zarówno przednie, jak i tylne wielowahaczowe zawieszenia mają zmienioną geometrię, wykorzystano w nich amortyzatory BOS z szerokim zakresem regulacji. Samochód wyposażony jest w nowe opony cross-country BFGoodrich, o zmniejszonych oporach toczenia, oraz obręcze ze stopów lekkich OZ. Zespół Repsol Mistubishi Ralliart będzie podczas tej imprezy wykorzystywać 15 samochodów zaplecza – siedem ciężarówek, pięć Pajero, jednego Outlandera i dwa Pajero Sport. Dakar 2009 będzie debiutem tego modelu podczas takiej imprezy. Pajero Sport napędzane jest silnikiem diesla 3,2 l. z systemem zasilania common-rail. Oba samochody są wyposażone w systemy bezpieczeństwa, w tym klatki antykapotażowe, oraz kubełkowe fotele OMP, amortyzatory BOS, opony BFGoodrich i dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 120 l. We flocie Mitsubishi w Ameryce Południowej znalazł się także podobnie przygotowany Outlander, który został przygotowany jako pojazd wsparcia na Dakar 2008. Zadaniem pojazdów wsparcia będzie zapewnienie technicznego zaplecza dla rajdówek, oraz transport części zamiennych i zapasowych, narzędzi i elementów wyposażenia serwisu.