E-sieci.pl | 17/05/2012 13:58
Dyskonty i supermarkety w górę – hipermarkety w dół
Punktacja najnowszej 11 edycji Marketingowego Rankingu Sieci Detalicznych potwierdza dynamiczny rozwój większości sieci detalicznych. W Top 10 aż osiem sieci podwyższyło swoje notowania, a tylko hipermarkety Carrefour i Auchan zanotowały regres. Liderem pozostała Biedronka (80,25 pkt.), która nadal posiada nieznaczną przewagę nad hipermarketami Tesco (79,78 pkt.). Na trzecim miejscu podium są nadal hipermarkety Carrefour (75,64 pkt.), jednakże obniżenie notowań o niemal dwa punkty grozi w kolejnych edycjach utratą tej pozycji na rzecz Lidla (74,83 pkt.). Carrefour wyraźnie skoncentrował swoją aktywność na rozwoju sieci franczyzowej Carrefour Express (60,48 pkt.), jakby zapominając, że jego przyszłość w Polsce zależy przede wszystkim od pozycji rynkowej własnych hipermarketów.
REKLAMA
W Top 10 pojawiła się sieć Netto (72,60 pkt.), która po okresie aktywnego rozwoju na zachodzie Polski coraz częściej lokuje nowe sklepy w centrum i na północy kraju. Sprawność organizacyjna tej duńskiej sieci i jej nowatorskie akcje promocyjne pozwalają prognozować jej dalszy dynamiczny rozwój na polskim rynku.
W formacie supermarketów liderem jest Intermarché (73,17 pkt.), przed Tesco (72,73 pkt.) i Polomarketem (71,43 pkt.). W tej kategorii większość sieci poprawiła swoje wyniki, przy czym największą dynamikę wzrostu zanotowała sieć supermarketów delikatesowych Alma Market (66,70 pkt. - wzrost o 3,38 punktu). Dzięki konsekwentnym działaniom modernizacyjnym i skutecznej promocji firma wyraźnie wyszła na prostą po okresie wyraźnego regresu spowodowanego stagnacją gospodarczą w Polsce.
Interesującym zjawiskiem w ostatnich miesiącach jest rosnąca pozycja sieci partnerskich stanowiących atrakcyjną alternatywę dla handlowców, którzy nie chcą prowadzić samodzielnej działalności handlowej, ale też nie odpowiada im formuła franczyzowa. Intermarché utrzymała silną siódmą pozycję w łącznym rankingu, a Top Market zanotował wzrost o ponad 2 punkty (57,01 pkt.). W obecnej edycji zadebiutowała również sieć partnerska małych i średnich sklepów Chorten (50,42 pkt.), która w ciągu ostatniego roku urosła z 50 do ponad 140 placówek.
Wyraźnym kierunkiem ekspansji sieci detalicznych są polskie osiedla i mniejsze miejscowości, gdzie lokuje się większość nowych sklepów w mniejszych formatach. W tym roku dostrzec można wzmożony wpływ zachowań nabywczych polskich konsumentów na działania sieci handlowych. Polacy nadal preferują niskie ceny, jednakże przykładają coraz większą wagę do jakości produktów i wygody dokonywania zakupów. W efekcie wiele wiodących sieci podejmuje intensywne działania modernizacyjne, które tworzą nową jakość na polskim rynku. Tesco rozwija koncept hipermarketów kompaktowych Tesco Express, Carrefour tworzy sieć franczyzowych średnich sklepów Carrefour Express, a Biedronka modyfikuje swój dyskontowy koncept poprzez wprowadzanie rozwiązań typowych dla supermarketów. Modyfikacje w tej sieci są jednakże nieznaczne, natomiast sieć wyraźnie traci dotychczasową przewagę cenową.
Kolejne miesiące 2012 roku będą trudnym okresem w handlu spożywczym, głównie ze względu na ograniczenie siły nabywczej większości polskich konsumentów. Można śmiało prognozować, że najbliższa przyszłość należy do sieci, które skoncentrują się na poprawieniu efektywności działalności handlowej. Skuteczność działań modernizacyjnych poszczególnych sieci będzie możliwa już podczas opracowania wyników kolejnej edycji Rankingu w lipcu 2012 roku.
Andrzej Kondej
*****
Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych stanowi wszechstronną klasyfikację najważniejszych sieci detalicznych funkcjonujących w Polsce. Ranking został opracowany według autorskiej metodologii Kondej Marketing. Poszczególne sieci detaliczne są oceniane według 15 kryteriów, z których każde zostało podzielone na 5 podkategorii. Oznacza to, że każda grupa handlowa uzyskuje oceny od jednego do dziesięciu w 75 kategoriach, które dają łączną notę punktową zawartą w skali od 1 do 100. W zakres oceny wchodzą zarówno elementy zauważalne dla konsumentów, takie jak wizualizacja, aktywność promocyjna czy poziom cen, jak również czynniki związane z potencjałem rynkowym, standingiem finansowym czy strategią rozwoju operatora.
Oceny dokonywane są przez zespół analityków rynkowych firmy Kondej Marketing na podstawie cyklicznego monitoringu rynkowego Detal Spożywczy w Polsce, wszelkich publikowanych informacji i analiz, własnych obserwacji w sklepach i informacji uzyskanych bezpośrednio od operatorów sieciowych.
Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych prowadzony jest od maja 2010 roku. Klasyfikacja ta posiada charakter ciągły, a ranking jest aktualizowany w cyklu kwartalnym. Obecna klasyfikacja jest już jego jedenastą edycją. Wyniki rankingu prezentowane są w formie łącznej, gdyż na rynku detalicznym właściwie wszyscy konkurują ze wszystkimi. Jednocześnie podawane są klasyfikacje z podziałem na formaty handlowe.